Před pár týdny začaly u nás rezonovat určité události, které řešily vzhodnost či nevhodnost divadla, případně kam až může zajít svoboda. A na to se nabalil problém "prostých věřících", kteří "to" nepochopili, z pera jistého velmi známého církevního činitele naší doby.
Přesvědčení, že něčemu rozumí ten lépe, nežli onen je strašně starou záležitostí. A může to být i pravda. Ale jakmile se tímto náhledem zaměříme na něčí víru, dostáváme se tak trochu na tenký led. Nemyslím si, že by bylo dobré ostouzet "prosté věřící". Vždyť jich konec konců je plné Písmo svaté. Uvěřili Bohu, v této víře nějak jednali a to stačilo. Prostá, upřmná víra někdy dohlédne dále, než optika sebevypilovanějšího teologického traktátu.
Známý je biblický verš "Celníci a nevěstky vás předcházejí do Božího království." (Mt 21,31). Bylo by ale také možné říci: "Myslitelé, zpytovatelé běhu veškerenstva, promýšlitelé kdečeho, ti prostí věřící vás také mohou předejít do Božího království." - zde nejde o nějaký nářek misomusův. Nejde o filipiku proti vzdělání, ať teologickému, ať jinému. Jde o nalezení správného náhledu na věci.
Prostá totiž neznamená naivní. Může to klidně znamenat ono Mariino: "Ať se mi stane podle Tvého slova." (Lk 1,38). Přikývnutí Bohu i tehdy, když tomu momentálně rozumím buď málo, nebo tomu zrovna v této chvíli nerozumím vůbec.
Dnes už téměř vymírajícím "druhem" je takový ten venkovský, zemitý člověk, možná tak trochu mudrlant, ... víra těchto lidí bývala a bývá prostá. Prostě věřili tomu, že jsou v Boží ruce, že Bůh o nich ví. A rozhodně to nebyli a nejsou nějací prostoduchové. Když jednomu takovému mně známému člověku zemřela po dlouhé a těžké nemoci manželka, trošku jsem se obával, jak to on srovná se svou vírou. Jsou tací, jejichž vírou by takové trápení dost mohlo otřást. Shrnul to jedinou větou: "Pán Bůh už se na to její trápení nemohl dívat, tak si ju vzal k sobě." - komplikace v životě takové lidi vedou spíše k většímu přilnutí k Bohu, než k nějakému rebelování. Tito lidé jsou možná pro někoho k pousmání, ale ani jim nelze upírat sensus fidelium, tedy to, co v nich působí Duch svatý, smysl, kterým se dívají na věci víry.
Tací lidé jsou (alespoň podle mé zkušenosti) čestní, rovní, (duchovně) krásní lidé, s nimiž je radost se setkávat. Proč? Protože mohou vést druhého člověka k reflexi jeho vlastní víry. Rozhodně nejde o nějaké stádovité lidi, s nimiž lze manipulovat. Lidé, pro které dané slovo je ještě daným slovem, pro které skutečně platí, že ano je ano, a ne je ne (srov. Mt 5,37). Nemají možná sklon sáhodlouze spekulovat o kdečem, zpytovat běh veškerenstva, sáhodlouze promýšlet to, či ono, a přece bych si netroufal jejich vírou pohrdat. Co se dnes možná "nenosí" je to, že tito lidé bývají citliví na symboly. Na dědictví otců - to duchovní, i to materiální. Je tedy logické, že nelibě nesou, je-li jim na tyto symboly saženo (ať s jakýmkoliv úmyslem). Mají prostě smysl pro to, že nic neexistuje bez hranic.
Je dobré, když víra nepostrádá emotivitu, když není pouze jaksi racionalistická. A naopak, není dobré, když je pouze emotivní. V jistých lidech, na které se mudrci tohoto světa mnohdy koukají skrz prsty a mají pro ně jen slova pohrdlivá, tkví smysl pro vyvažování těchto dvou krajností. Prostý člověk někde na venkově dovedl být upřímně zbožný, a zároveň si uvědomoval, že v určitých věcech se musí také sám přičinit. Že samotná víra, nebo nějaké mudrování o něčem mu nebudou samy o sobě příliš platné. Čili - že je musí umět skloubit. Řada lidí si toto uvědomovala, a dodnes uvědomuje, i když nemají tituly před jménem nebo za jménem, když se třeba celý život hrabou v hlíně a snaží se tak jíst chléb, na který si sami vydělají.
Dnes čím dál tím víc lidí studuje střední, vysoké školy, ... párkrát jsem v životě slyšel i repliku: Kdo dneska nemá alespoň maturitu, jako by nebyl. Ovšem: varujme se povyšování nad druhé. Však mohou mít k Bohu blíže, než my. Nepodceňujme prosté lidi. Však si vzpomeňme, kdo jako první šel za Kristem po dobu jeho veřejného působení: prvním, koho Kristus vyzval k následování, byl svatý Ondřej - prostý rybář od Genezaretského jezera.
Komentáře
Však on Halík ve svém blahosklonném vyjádření netvrdí, že ho "prostí věřící" nepředejdou do Božího království, ale že by ho ve vlastním zájmu neměli předcházet do hlediště "postmoderního divadla".
O tom taky nepíšu. Snažil jsem se neobratným jazykem naznačit že není dobré se nad "prosté" povyšovat (což už v Halíkově vyjádření najdeš).
Kdybych nenašel, vážně bych pochyboval, že autorem vyjádření je opravdu sám slovutný Držitel Templetonovy ceny.
@Vianney: Amen.
PS: neobratným jazykem
saženo -> sáhnuto.
(Vím, že povyšovat se nad Halíkovu PR crew není o nic hezčí než povyšovat se nad "prosté věřící", ale nijak to neumenšuje mou škodolibou radost, že mu na jeho oficiální web vedle osobního blahopřání od dalajlámy vyvěsili koupené požehnání od papeže.)
Libi a moc.
Halík se hlavně povyšuje nad skutečné odborníky, pakliže tvrdí, že Frljičovo představení je postmoderní. V tomto povyšování, však není sám. Kdekdo se uchyluje k tomu, že bezdůvodně označuje Frličovu inscenaci za postmoderní. Postmoderní je právě Scorseseho The Last Tempetation…, na který Halík v tom rozhovoru upomíná. To je nebe a dudy.
Ach ten Halík jeden-nad prostým zbožným lidem se povyšuje. A co víc-nad skutečné odborníky se povyšuje...chlap jeden špatná :-((
Článek je skvělý, moc díky za něj!
On Halík je takový drobný podvodník. Dostává ceny a čestné doktoráty za něco co se mu ještě nepodařilo realizovat ani v podobě nějaké teoretické práce.
On má hodně špatnou pověst mezi ateisty. Mezi křesťany je asi ještě dost lidí co bere Halíka vážně, tedy,mají dojem, že něco reprezentuje. Mezi ateisty to musí být jen nějaká anomálie, pokud někdo bere Halíka vážně.
Někdo kdo je mu podobnej, ale přece jen mezi ateisty populárnější je Sedláček (ekonom?). Sedláček baví, na rozdíl od Halíka, který poučuje, kárá a diskvalifikuje na základě vágních formulací. Chcete-li reprezentanta postmoderny, pak je to Sedláček, Bělohradský, ale Halík ne. Halík je starý nerudný modernista. Modernista, který se sakra bere vážně.
Myslím, že víru si stejně člověk nevybere. Někdo má víru prostější, někdo intelektuální, myslím, že obojí se dá žít velmi poctivě.
Kdyby ten článek nevycházel z pokusu kritizovat vyjádření Tomáše Halíka, tak by mohl být docela dobrým příspěvkem k obraně skutečné prosté víry.
Jelikož se ale tváří jako polemika s vyjádřením Tomáše Halíka, je to minimálně ukázka nepochopení.
Tomáš Halík přece napsal:
>>Někteří tzv. „prostí věřící“ tak jistě činili z dobré vůle, mysleli si, že tím brání údajně napadané křesťanství, na jejich svědomí – jak radil už svatý Pavel – bychom měli mít ohled; ti však opravdu na taková představení nemají chodit a nikdo je ostatně k tomu nenutí.<<
Výraz - prostí věřící - je v uvozovkách a ještě pro jistotu mu předchází tzv. Ten, komu jde o skutečný smysl výroku Tomáše Halíka, musí být jasné, že nemyslí onen typ věřících, jimž věnuje Vianney svůj článek, nýbrž o lidi, kteří tak sami sebe označují.
@spitfire
"Halík se povyšuje nad odborníky" - a Spitfire nad Halíka ;-/
Tomáš Halík je podle Spitfira "drobný podvodník", který "dostává ceny a čestné doktoráty za něco co se mu ještě nepodařilo realizovat ani v podobě nějaké teoretické práce."
Nu - Spitfire je docela velký podvodník, protože tu vykládá naprosté nesmysly, jako by to byly téměř "svaté pravdy".
Ceny a uznání si Tomáš Halík neuděluje sám, stejně jako do papežské rady pro dialog s nevěřícími se sám nenajmenoval. Takže by Spitfire měl vysvětlit, jak je to možné, při těch mizerných schopnostech Tomáše Halíka, o kterých tu teď vykládá. V prvé řadě tím dehonestuje ty instituce, které Tomáši Halíkovi ty ceny udělují nebo ho zvou jako přednášejícího či stojí o jeho rady.
@spitfire
"(Tomáš Halík) má hodně špatnou pověst mezi ateisty."
Z jakého výzkumu to Spitfire ví??
Já napovím: Z žádného (protože takový nebyl v posledních 12 letech proveden (já znám údaje z posledního v roce 2006 a tam Tomáš Halík nedopadl nijak špatně).
Spitfire jen blábolí.
Když píšu ateista, tak myslím někoho kdo to má v hlavě srovnané jako ateista. Za ateisty nepovažuji jedince, kteří na otázku věříte v Boha, odpoví: ne, ale vzápětí dodají myslím si, že něco nad námi je. Ateistou, věrohodným ateistou je pouze ten, který kromě odmítnutí existence Boha, předkládá jasný a srozumitelný koncept ateismu. Tím se ta množina ateistů dost zredukovala.
Ano to je pravda, že si Tomáš Halík neuděluje ceny sám. To dokazuje co? I u tak pofiderní ceny jako je tzv. Nobelova cena za ekonomii, musí zájemci, kteří ji chtějí získat předložit nějaký spisek. I kdyby v tom spisku, místo grafů a tabulek, měli sudoku, pořád se to počítá.
Jakou práci za sebou nechal Halík?
Kdo z ateistů cituje z jeho textů nebo promluv nějaký konkrétní určitý obsah Halíkových myšlenek. Dawkins? Harris?
Naopak, ukazuje se, že Halík je v naprostém střetu s ateisty:
"Nový ateismus je kopií fundamentalismu."
"Nový ateisté jsou trapní sektáři"
A to je ono, ten drobný podvod, kterého se Halík dopouští, když vytváří neexistující kategorii nového ateismu. Není žádný nový ateismus. Dawkins nebo Harris jsou ateisti jak poleno a to stačí. Halík však potřebuje ostatním vsugerovat, že existuje nějaký "starý" ateismus a s ním ON si přece vždy dobře rozuměl, proto ty ceny a čestné doktoráty dostal. Podvodník.
Pan Zajíc se ale ptal,z jakého výzkumu víte že pan Halík má špatnou pověst mezi ateisty. Blábolíte nesmysly spitfire! Že se proti Halíkovi úplně programově veřejně vymezují někteří katolíci chápu. Vnímám to jako jejích snahu ukázat světu,že oni jsou tak nějak lepšími katoliky :-)))
HelenaH
Jak si takový výzkum představujete?
Co je obsahem toho, co chápete jako jejich snahu se ukázat lepšími katolíky?
Já si mám představovat výzkum? Ale tak to snad ne. To snad vy musíte z něčeho vycházet, když píšete to co píšete. Nebo si tu jen hloupě otíráte hu...o pana Halíka. A to je trapné.
Já si mám představovat výzkum?
A kdo jiný? Vy na něm trváte spolu s Jiřím Zajícem. Já na něm netrvám, protože nevím na čem ten průzkum (výzkum) chcete stavět, proto se ptám vás.
Založte si petici: Ateisté na podporu Tomáše Halíka.
A rovnou jí podepište a dejte to podepsat rodině a příbuzným... .
@spitfire
Jako obvykle spousta řečí, ale k věci prakticky nic.
Tvrdil jste, že Tomáš Halík má velmi špatnou pověst u ateistů. Takové tvrzení si můžete dovolit jen tehdy, když se opíráte o průkazný výzkum. A vy tu teď blábolíte o tom, že nevíte, jak by se takový výzkum dělal.
Takže nic dokázat neumíte.
Jak by se takový výzkum dělal - to by průměrně inteligentní "ateista" mohl vymyslet sám, nemyslíte?
"Noví ateisté" - to není žádný výmysl Halíkův, ale běžné označení skupinky ateistů (většinou přírodovědců), kteří v posledním desetiletí se začali objevovat zejména v anglosaských zemích.
https://search.seznam.cz/?q=nov%C3%AD+ateist%C3%A9&url=https%3A%2F%2Fcs.wikipedia.org%2Fwiki%2FNov%25C3%25BD_ateismus&data=lgLEEOmt1ROUBLxtzLlL3JNS5ODEQEn-pHdWKeSceSdEg62okgBoH1mFZwH5
@spitfire
Takže z Halíkova "podvodu" se vyklubala buď vaše neznalost, nebo podvod váš vlastní.
Dobrý výsledek ;-/
"Tvrdil jste, že Tomáš Halík má velmi špatnou pověst u ateistů."
Naprosto přesně a jak se ukázalo má zase ateismus špatnou pověst u Halíka. Za co vlastně dostal tu Templtnovu cenu?
"Takové tvrzení si můžete dovolit jen tehdy, když se opíráte o průkazný výzkum."
To je nesmysl. A bude to vždy nesmysl, pakliže neuvedete způsob a jakou metodou takový výzkum - průzkum provedete.
"Jak by se takový výzkum dělal - to by průměrně inteligentní "ateista" mohl vymyslet sám, nemyslíte?"
Proč by to pro boha dělal? Kdo chce tak si najde evidenci o tom že ateisté nemusí Halíka a Halík nemusí ateisty.
"Noví ateisté" - to není žádný výmysl Halíkův
Výmysl to není jeho, ale jeho výmyslem je to, že vytváří dojem dvou rozdílných kategorií ateistů. On k tomu popisnému významu přidal i obsahový význam a to už je jeho práce.
Víte, oni ateisté..., tak by začal Halík ve svém vysvětlování, ve kterém podle něj, ateisté vlastně nejsou ateisté a to je Halíkův podvod. Když začal dostávat za uši od našich domácích ateistů, tak aby obalamutil klub svých přívrženců, tak přešel do útoku a (nový) ateismus je pro něj najednou kopii fundamentalismu a sektářství.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.